طراحی سایت حسین زاده

نکات کلیدی طراحی سایت : 20 راز مهم که طراحان سایت باید بدانند

20 راز مهم و کلیدی که همه طراحان سایت باید بدانند

افرادی که درزمینه طراحی سایت فعالیت می‌کنند، همواره به دنبال آن هستند تا وب سایت های حرفه‌ای و باکیفیت را طراحی کرده و توسعه دهند اما عموماً این طراحان یک مسیر ثابت و همیشگی را طی می‌کنند و همین موضوع سبب می‌شود تا کیفیت سایت‌های تولیدشده توسط طراحان در یک وضعیت باقی بماند. ما در این مطلب آموزشی قصد داریم تا یک سری نکات کلیدی طراحی سایت را با شما به اشتراک بگذاریم.

و همچنین بیان کنیم که چگونه می‌توانید با توجه به این نکات باعث رشد و توسعه وب سایت‌ های طراحی‌شده شوید. پس با ما همراه باشید تا نگاهی به این رازها بیندازیم و هر یک از آن‌ها را به شما معرفی کنیم.

1) سلسله‌مراتب بصری را در نظر بگیرید

یکی از مهم‌ترین مواردی که سبب می‌شود تا یک طراح سایت معمولی از یک طراح سایت حرفه‌ای یکدیگر تفکیک شوند توانایی طراحان حرفه‌ای درزمینه استفاده از سلسله‌مراتب بصری است.

سلسله‌مراتب بصری به این معنا است که چگونه می‌توانند ازنظر بصری توجه بازدیدکنندگان را به بخش‌های مهم سایت خود جلب کنید.

طراحان سایت با توجه به موقعیت، اندازه، تصاویر، کنتراست و هر بخش دیگری تلاش می‌کنند تا تمرکز و توجه بازدیدکنندگان را به بخش مورد نظرشان معطوف کنند. به هر میزانی که یک طراح سایت بتواند در این زمینه به خوبی می‌کند، می‌توان آن سایت را یک سایت بهینه از منظر طراحی بنامیم.

2) استفاده از عنوان توصیفی و کلیدی در صفحه اول

نکات کلیدی طراحی سایت : استفاده از عنوان مناسب در صفحه اول

یکی از بخش‌های بسیار مهم در طراحی سایت، صفحه اول یا هوم پیج سایت است. این صفحه بخشی است که می‌تواند باعث جذب مخاطب شده و یا سبب شود تا کاربر از وب سایت خارج گردد.

بر اساس بررسی‌های صورت گرفته یکی از مهم‌ترین عوامل برای نگه‌داشتن مخاطب در وب سایت، استفاده از یک عبارت توصیفی و یا کلمه کلیدی در صفحه اول است. طراحان سایت باید یک بیان دقیق را در این صفحه به کاربران ارائه دهند تا کاربر پس از ورود به سایت با بررسی این عبارت توصیفی یا کلمه کلیدی متوجه شود که آیا این وب سایت می‌تواند نیاز او را برطرف کند یا خیر.

3) بخش‌های قابل تعامل را در ابتدای صفحه قرار ندهید

در داخل وب سایت‌ ها بخش‌های مختلفی برای تعامل کاربران با سایت وجود دارد. از قسمت نظرات گرفته تا بخش‌هایی برای خرید آنلاین و موارد این‌چنینی، همگی جز بخش‌های تعاملی هستند. بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که اگر این بخش‌ها در ابتدای صفحه قرارگرفته باشند مخاطبین کمتری اقدام به تعامل با آن‌ها می‌کنند. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود تا این بخش‌ها را در فاصله معناداری از بالای صفحات سایت خود قرار دهید.

4) بخش سؤالات متداول داشته باشید

یک طراح حرفه‌ای سایت حتماً بخشی را برای پاسخ دادن به سؤالات متداول در نظر می‌گیرد. این بخش به کاربر کمک می‌کند تا به‌صورت یکپارچه تمامی سؤالات خود را در یک صفحه پیداکرده و پاسخ آن‌ها را مطالعه کند.

وجود یک صفحه برای بررسی و پاسخ به سؤالات متداول چند مزیت بسیار مهم دارد. در وهله اول به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید نیاز کاربران خود را به‌صورت یکپارچه برطرف کنید و از سوی دیگر سبب می‌شود تا کاربران با اعتماد بیشتری از سایت شما بازدید کنند.

ما نیز بخش سؤالات متداول را در صفحه‌ای جداگانه ایجاد کرده‌ایم، که می‌توانید سری به آن بزنید.

5) پیچیدگی به معنای زیبایی نیست

در دوره‌ای افرادی که قصد تأسیس سایت را داشتند عموماً از طراحان خود می‌خواستند تا به سراغ پیچیدگی بسیار زیادی رفته و تلاش کنند تا یک سایت شلوغ و پر از بخش‌های بصری را به وجود بیاورند اما بررسی‌های صورت گرفته نشان داد که این تفکر که پیچیدگی و شلوغ بودن یک وب سایت می‌تواند احساس زیبایی را به مخاطب القا کند یک اشتباه بزرگ است. شما نباید این دو عامل را با یکدیگر مرتبط در نظر بگیرید زیرا سایت‌های بسیار زیادی در اینترنت وجود دارند که عملاً پیچیدگی خاصی ندارند اما زیبایی فوق‌العاده دارند.

6) میزان کلیک را در سایت خود کاهش دهید

بررسی‌ها نشان می‌دهد که کاربران زمانی که وارد یک وب سایت جدید می‌شوند در ابتدا یک نگاه اجمالی به سایت می‌اندازند. آن‌ها با این نگاه تلاش می‌کنند تا بیشترین دریافت را از وب سایت داشته باشند.

نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که اضافه کردن بخش‌هایی که برای دیدن آن‌ها باید بر رویشان کلیک کنید، می‌تواند سبب شد تا این بخش از دید کاربران پنهان بماند.

بخش قابل کلیک می‌تواند شامل اسلایدرها، بخش‌های کشویی، زبانه‌ها و یا آکاردئون‌ها باشند. نکته مهم این است که هر بخشی که قابل کلید باشد و تنها از این طریق قابل رؤیت است، شانس کمتری برای دیده شدن توسط کاربران خواهد داشت.

7) از تصاویر و چهره افراد استفاده کنید

نکات کلیدی طراحی سایت : استفاده از تصاویر و چهره افراد

روانشناسی ثابت کرده که وب سایت‌ هایی که از چهره افراد در طراحی سایت خود استفاده می‌کنند و تصاویر این‌چنینی را مورداستفاده قرار می‌دهند عموماً تعامل بهتری با کاربران دارند.

اینکه چرا استفاده از چهره می‌تواند تعامل بیشتری بین کاربران و وب سایت ایجاد کند یک بحث روانشناسی است اما به‌صورت کلی ما در طول روز همواره چهره دیگران نگاه می‌کنیم و در این نگاه شاهد برقراری ارتباطی پنهان هستیم، زمانی که این ارتباط در بستر اینترنت شکل می‌گیرد، کاربران با اعتماد بیشتری از سایت بازدید کرده و احساس بهتری نسبت به وب سایت دارند.

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که از عکس‌های واقعی استفاده کنید زیرا کاربران به‌سرعت عکس‌های استوک و آماده اینترنت را تشخیص می‌دهند. به‌جای استفاده از این عکس‌ها تلاش کنید تا از تصاویر واقعی استفاده کنید.

امروزه اهمیت تصاویر چهره به‌قدری است که حتی آزمایشات نشان می‌دهد که عمده توجه و تمرکز بینندگان نیز به چهره‌ها سوق پیدا می‌کند. به‌عنوان‌مثال اگر یک تصویر چهره در کنار یک متن قرار گیرد، عمده توجه کاربران معطوف به چهره می‌شود.

نکات کلیدی طراحی سایت : عمده توجه کاربران معطوف به چهره است.

8) از رنگ‌ها به‌خوبی استفاده کرده و روانشناسی رنگ‌ها را بدانید

یک طراح حرفه‌ای سایت باید با روانشناسی رنگ‌ها آشنا باشد و بداند که چگونه از رنگ‌ها به بهترین شکل ممکن استفاده کند. بخش‌های رنگی در یک سایت با سرعت بیشتری کاربران را به خود جذب می‌کند و به هر میزانی که شما از رنگ‌ها به‌درستی برای جلب‌توجه کاربران استفاده کنید، به همان میزان بهینگی وب سایت شما به طرز فوق‌العاده‌ای افزایش پیدا خواهد کرد.

نکات کلیدی طراحی سایت : روانشناسی رنگ‌ها

9) استانداردهای کشور خود را پیدا کنید

یکی از موضوعات بسیار مهم این است که کاربران هر کشور در برخی از بخش‌ها عملکردهای متفاوتی با یکدیگر دارند. به‌عنوان‌مثال کاربران کشورهای انگلیسی‌زبان و کاربرانی که زبانشان چپ‌چین است زمانی که به یک صفحه جدید وارد می‌شوند، عموماً به بخش‌های سمت چپ توجه بیشتری می‌کنند. آن‌ها در صورت بروز مشکل در سایت نیز در بخش سمت چپ عموماً به دنبال راهکاری برای برطرف کردن مشکل خود هستند، به‌عنوان‌مثال تلاش می‌کنند تا دکمه Home و یا خانه را در سمت چپ وب سایت پیدا کنند.

این موضوع برای کاربران فارسی‌زبان می‌تواند به دلیل ساختار نوشتاری راست‌چین کاملاً متفاوت باشد. نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه داشت این است که یک طراح حرفه‌ای سایت باید استانداردهای کاربران هر کشور را پیداکرده و سپس با توجه به این استانداردها اقدام به طراحی و توسعه سایت کند.

10) لینک دهی اصولی را یاد بگیرید

بسیاری از طراحان معمولی سایت اصول لینک دهی را نمی‌دانند و همین موضوع سبب می‌شود تا نرخ بهره‌وری سایت آن‌ها به طرز چشمگیری کاهش پیدا کند.

شما باید بدانید که چگونه لینک دهی را به شکل درستی انجام دهید، لینک‌های خود را در چه بخش‌هایی از سایت قرار داده و با چه محتوایی به این لینک‌ها اشاره‌کنید.

به هر میزانی که شما به شکل دقیق، اصولی و منطقی لینک دهی کنید، به همان اندازه نرخ بهره‌وری و بهینگی وب سایت شما افزایش پیدا می‌کند. به‌عنوان‌مثال طراحان آماتور لوگو شبکه‌های اجتماعی را در بخش‌هایی از وب سایت خود قرار می‌دهد که به‌سرعت توسط کاربران دیده می‌شود. این کار موجب می‌شود تا برخی از کاربران به سراغ شبکه‌های اجتماعی رفته و از وب سایت شما خارج شوند. اگر قصد دارید تا تبدیل به یک طراح سایت حرفه‌ای شوید، لازم است تا به خوبی نحوه لینک دهی و محل قرارگیری لینک‌های خود را یاد بگیرید.

11) امنیت سایت را افزایش دهید

نکات کلیدی طراحی سایت : بالا بردن امنیت سایت

یک وب سایت هرچقدر که در بخش‌های مختلف خوب عمل کند و حرفه‌ای باشد اگر امنیت کافی نداشته باشد به‌سرعت توسط کاربران پس‌زده خواهد شد. به همین دلیل لازم و ضروری است که امنیت سایت طراحی‌شده را افزایش داده و با این کار حس اعتماد بیشتری را به مشتریان خود القا کنید.

12) از طراحی ریسپانسیو یا واکنش گرا برای سایت خود استفاده کنید

در سال‌های اخیر استفاده از گوشی‌های موبایل و تبلت‌ها به طرز چشمگیری افزایش پیداکرده است و همین موضوع سبب شده تا درصد بسیار زیادی از کاربرانی از موبایل و یا تبلت برای وبگردی استفاده کنند.

افزایش روزافزون نرخ کاربرانی که با گوشی‌های موبایل وارد وب سایت‌ها می‌شوند باعث شده تا برای این‌که وب سایت شما در صفحات کوچک موبایل و تبلت به شکل درست نمایش داده شود لازم باشد تا طراحی وب سایتتان ریسپانسیو یا واکنش گرا باشد.

واکنش گرا بودن به این معنا است که سایت با توجه به‌اندازه صفحه نمایشگر کاربر تغییر کرده و به شکل صحیح به کاربران نمایش داده شود.

13) عناوین و زیرنویس‌های معنادار بنویسید

عناوین اولین مواردی هستند که به‌سرعت توسط کاربران دیده می‌شوند. به همین دلیل بهتر است تا آن‌ها را به‌صورت معنی‌دار و مفید بنویسید. از سوی دیگر حتماً پس از عنوان به سراغ زیرنویس و زیر عنوان‌های سایت خود آمده و آن‌ها را نیز از حالت مبهم خارج کنید.

انجام کارهای گفته‌شده باعث می‌شود تا ساختار محتواهای شما به شکل مخاطب پسند تری دربیاید.

14) پاراگراف‌های خود را طولانی نکنید

پاراگراف‌های طولانی باعث می‌شود تا کاربران متن را نخوانده و بخش‌های بسیار زیادی از متن را به دلیل خسته شدن چشم درک نکنند.

بهتر است تا پاراگراف‌های طولانی خود را به چندین بخش و پاراگراف جدید تقسیم کنید تا به این شکل بتوانید کاربران در وب سایت نگه‌داشته و آن‌ها را تشویق کنید که تا انتهای متن را مطالعه کنند.

15) ساده بنویسید

در هنگام نوشتن متن تلاش کنید تا به ساده‌ترین شکل ممکن مفاهیم موردنظر خود را منتقل کنید. استفاده از کلمات ادبی و پیچیده باعث می‌شود تا سادگی متن شما از بین رفته و کاربران در هنگام مطالعه متن‌های وب سایت شما با مشکل مواجه شوند، به همین دلیل همواره تلاش کنید تا سادگی متن‌های خود را افزایش دهید.

16) ابتدا و انتها مهمتر است.

نکات کلیدی طراحی سایت : اهمیت بالای ابتدا و انتهای صفحه

روانشناسی ثابت می‌کند که هر فرد در هنگام بررسی سریع و اجمالی هر موردی اول ابتدا و سپس به سراغ انتهای هر مورد رفته و بخش‌های وسطی را با دقت کمتری بررسی می‌کند.

به‌عنوان‌مثال در هنگام بررسی لیست‌ها، افراد به ابتدا و انتهای لیست توجه بیشتری دارد و یا در هنگام مطالعه یک متن افراد بخش‌های ابتدایی و انتهایی را با دقت بیشتری مطالعه می‌کنند. توجه به این موضوع می‌تواند به شما کمک کند تا محتوای خود را به شکل بهینه‌تری یادداشت کنید تا بالاترین بهره‌وری را داشته باشید.1

17) از شواهد و نمونه‌ها استفاده کنید

انسان‌ها به ذات گرایش به تکرار داشته و دوست دارند تا کارهایی که دیگران انجام می‌دهند را تکرار کنند. باید با توجه به این موضوع تلاش کنید تا از شواهد و رفتارهای دیگران برای جذب کاربران خود استفاده کنید.

به عنوان مثال اگر آماری در رابطه با فروش وب سایت خود را به‌صورت مستند قرار دهید و یا نظرات کاربران خود را به کاربران جدید ارائه دهید، می‌توانید اعتماد بیشتری از آن‌ها را دریافت کنید.

18) بهینگی را در تمامی بخش‌ها افزایش دهید

به هر میزانی که بهینه‌سازی وب سایت شما در بخش‌های مختلف افزایش پیدا کند، به همان میزان می‌توانید توقع جذب مخاطب بیشتر و نتیجه‌گیری سریع‌تر را داشته باشید. به‌عنوان‌مثال اگر ثبت‌نام سایت شما آسان باشد، نرخ کاربران که در وب سایت ثبت‌نام می‌کنند افزایش چشمگیری پیدا خواهد کرد. سعی کنید تا با بررسی بخش‌های مختلف، و بهینه کردن آن‌ها تأثیر چشمگیری بر روی سایت خود داشته و عملکرد آن را بهبود ببخشید.

19) در حال یادگیری باشد

طراحان وب سایت حرفه‌ای باید همواره در حال یادگیری و پیشرفت باشند و این پیشرفت در کارهای او نیز قابل‌مشاهده باشد. به شما پیشنهاد می‌کنیم تا از یک سو همواره در حال یادگیری و رشد خود باشید و از سوی دیگر از اشتباهات گذشته‌تان درس بگیرید. اگر در طراحی وب سایت اشتباه کردید، به‌سادگی برگردید و اشتباهات خود را جبران کنید. بررسی وب سایت هایی که طراحی و توسعه آن را انجام داده‌اید، می‌تواند به شما کمک کند تا اشتباهات خود را پیداکرده و تجربیاتتان را افزایش دهید.

برای این منظور می‌توانید از لینک آموزش طراحی سایت استفاده نمایید.

20) بهترین سیستم مدیریت محتوا را انتخاب کنید

نکات کلیدی طراحی سایت : انتخاب سیستم مدیریت محتوای خوب

برای وب سایت خود از بهترین سیستم مدیریت محتوا ممکن استفاده کنید. چراکه اگر سیستم CMS شما به‌درستی انتخاب شود، می‌توانید آن را به شکل درست و اصولی مدیریت کنید. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که با توجه به نوع سایت و خدمات ارائه‌شده در آن تلاش کنید تا بهترین سیستم مدیریت محتوا را انتخاب کنید.

حرف آخر

در این مطلب نگاهی به نکات کلیدی طراحی سایت انداخته و بیان کردیم که چگونه می‌توانید با توجه به نکات گفته‌شده، طراحی وب سایت را به بهترین شکل ممکن انجام دهید. نظرات خود را با ما به اشتراک گذاشته و بگویید که چه روش‌ها و رازهای دیگری برای طراحی سایت می‌دانید و از آن استفاده می‌کنید.

خروج از نسخه موبایل